Életkori krízisek és a stressz hatása
Krízis: görög eredetű, jelentése: ’ fordulópont ’ – az események rendjében valamilyen változás következik be. Hogy ez progresszív vagy regresszív lesz, az a korábbi krízisek megélésén múlik.
Amikor túl feszültek vagyunk, akkor egy láncreakció indul el a testben. A stressz a test vagy az érzelmi világ működési zavaraiban ölt testet. Ha nem tudjuk rendezni a problémát, akkor érzelmi és fizikai blokk alakul ki a testben.
A stressz életünk része, de amíg a pozitív stressz energetizál, a negatív stressz szomorúságot, bánatot, lehangoltságot, kimerültséget jelent. Nem tudunk hatékonyan működni, nem tudunk tisztán és objektíven gondolkodni.
Ezek a stresszek életbeli kríziseket okozhatnak, melyek életkorokhoz kapcsolódnak.
Életkori krízisek és tünetek
Életkori krízis lehet:
- iskolakezdés
- szülők válása
- tanulási problémák, viselkedés zavarok
- identitás zavar, önbizalom-, önértékelési problémák
- munkahelyi gondok
- baleseti traumák
- párkapcsolati problémák
- iskolaváltás
- nyugdíj
- kistestvér születése
- stb…
Jelenbeli problémák oka a múltból is jöhet.
A kineziológia a gyengéd és kíméletes technikáival segít megtalálni és kezelni eme blokkokat.
Az életkori krízisnek kísérő tünetei lehetnek:
- allergia
- alvászavar
- ekcéma
- fáradékonyság
- függőség
- immungyengeség
- beilleszkedési zavarok
- nőgyógyászati problémák
- rossz közérzet
- viselkedészavarok
- evészavarok
- migrén, fejfájás
- gyomorfájdalmak
- pánikbetegség
- stb…
Nyugdíj
Kétségtelen, hogy a nyugdíjazás krízishelyzetet jelent. Hasonlóan a munkanélküliséghez vagy akár a tartós munka után bekövetkező Gyes időszakához, gyakran kialakulhat hangulatzavar, lehangoltság, szorongás vagy depresszió. A rövid ideig tartó rossz hangulat, elkeseredés természetes folyamat, hisz életünk egy fontos korszaka lezárul. Végignézünk életünkön. A kezdeti célokból mit sikerült elérni, mi az ami örökre elúszott.
Egyszerre vágyjuk és féljük a nyugdíjas kort, hisz az eddigi életünk gyökeresen megváltozik. Hirtelen felborul az évtizedekig belénk vésődött ritmus. Most nem kell korán kelni, busz, villamos, vonat után futni, dugóban araszolni. Szabadság!
Ha úgy éljük meg. Ám ha úgy érezzük, hogy nincs szükség ránk, mindegy mit teszünk, semmi nem múlik rajtunk, elfolyik az idő, akkor elveszettnek érezzük magunkat, nem szabadnak.
Szembesülünk a veszteségekkel, hibákkal, kudarcokkal, de fontos, hogy lezárjuk ezt az időszakot.
Iskolaváltás – iskolakezdés
Az iskolaváltás, iskolakezdés stresszel jár. Ha jól kezeli a szülő és a gyermek az iskolaváltást, akkor ez pozitívan fog hatni a gyermek viselkedésére, tanulására,az önértékelésére. Az óvodához képest az iskola rendszere és követelményei ugrásszerű változást hoznak a gyermek életében.
Az új iskola igazi kihívás, hiszen egy új helyet kell megszokni, megtanulni azokat a szokásokat, szabályokat, amik az új helyen elfogadottak. Időbe kerül kiismerni az új állapotokat, megismerni a tanárokat, osztálytársakat és a tanulás területén is fel kell zárkózni.
Egy iskolaváltásnál olyan osztályba kerül e gyermek, ahol a többiek már évek óta ismerik egymást. Elsőre nehéz szoros barátságot kötni. Egy zárkózottabb, félénkebb gyermeknek mindenféleképp nehezebb és hosszabb idő a beilleszkedés.
Párkapcsolati problémák
A kapcsolatok mindig működnek “maguktól”, viszont természetszerűleg vannak olyan fázisaik, amikor a felek negatív érzésekkel é s élményekkel kapcsolódnak egymáshoz. Ezek egyrészt természetesek, másrészt kellemetlenek és nem utolsó sorban van értelmük is. Érdemes a kellemetlen állapotoknak utánajárni, nem elkerülni , hanem elfogadni őket és megtudni az okokat.
Ha ketten egyszerre érzünk negatív dolgot,, ami márpedig előfordul és ha nem is értjük, hogy mi zajlik, de percek alatt leszünk idegesek mindketten, apróságokon is, ami szintén előfordul a kapcsolatok bizonyos szakaszaiban, akkor igenis jó, ha segítséget kérünk.
Tanulási problémák
Van, amikor nem készen kapjuk a “rossz gyereket”, hanem az iskolarendszerben válik azzá. Az évek múlásával egyre fokozódnak a magatartási problémák, míg végül teljesen kezelhetetlenné, fegyelmezetlenné válhat a gyermek. Ennek a jelenségnek a hátterében már többnyire megtaláljuk a családi okokon túl a pedagógiai munka hiányosságait, tévedéseit.
Többnyire ezek a gyerekek valamilyen tanulási nehézséggel vagy zavarral illetve arra való hajlammal érkeznek az iskolarendszerbe.
Baleseti traumák
Az emberek egy részénél egy átélt katasztrófa vagy stressz esemény ( pl. autóbaleset vagy káreset ) csak kevés nyomot hagy, míg másoknál igen komoly pszichés következményekkel jár. Pedig ezek a traumák nagy sikerrel gyógyíthatók.
Egy baleset vagy katasztrófahelyzet után az ember úgy éli meg, hogy feje tetejére állt a világ. Megrendül a világ rendjébe, az élet értelmébe vetett hite, bizalma.
Fontos, hogy az elszenvedő beszéljen az eseménnyel kapcsolatos gondolatairól, érzéseiről. Mindenféle érzelem,, indulat, bűntudat megengedett ebben az állapotban. Az érzések elfojtása csak hátráltatja a megnyugvást.
Munkahelyi gondok
A munka fontos területe az életünknek, hiszen függ tőle az egzisztenciánk, emellett meg is mérettettünk ezen a területen nap mint nap.
Ha nem tudjuk szeretni, amit csinálunk vagy nem tudunk kijönni a kollégáinkkal, akkor rengeteg energiát vesz el tőlünk, hogy képesek legyünk elvégezni feladatainkat.
Ha valaki nem érzi jól magát a munkahelyi szerepében, hosszútávon más területeken is gondot fog okozni, hiszen az ott elhasznált energiákat a családjától kell elvegye.
Érdemes ezeket a gondokat megoldani.
Válás
Bár az idők során mindig akadtak házasságok,melyek válással végződtek,arra az elképesztő mennyiségű válóperre,ami ma jellemző,sohasem volt példa. Elszomorító szüleménye ez felgyorsult és elidegenedett világunknak,mégis talán pontosan emiatt megéri rágódni egy kicsit a problémán. Mi lehet az,ami egy felnőtt nőt vagy férfit arra az útra kényszerít,hogy felrúgjon egy olyan intézményt,mely jól működőnek lett tervezve?
Természetesen az ok ezerféle lehet,de azért maga a procedúra hasonlóan zajlik a válások esetében. A válás soha nem azzal kezdődik,hogy az egyik,vagy másik fél eldönti, hogy válni akar. A folyamat sokkal előbb beindul ennél. Akkor,amikor az ember tudat alatt már nem képes az adott házasságban élni. Már nem képes energiát és időt nem kímélve jobbá tenni a kapcsolatot,amikor már nem érzi képesnek magát a konfliktusok kezelésére. Ebben a stádiumban egy jó párkapcsolati terapeuta csodákra lehet képes,megéri megpróbálni.
Sok esetben azonban nem fordul a pár külső segítséghez, így mivel maguk képtelenek a problémákat megoldani,eljutnak a válás gondolatához. A válás soha sem egy kellemes folyamat,de a kimondása után mindkét félnek lehetősége van egy új élet elkezdésére,melyben esélyt kapnak az igazi boldogság megtalálására.
Válás és a gyermek
A válás leginkább a gyermeknek rossz, visszahozhatatlan veszteséget okoz. Életvitelének ez a szakasza számára nem csupán egyetemes megterhelést jelent, hanem megoldási rendszerében elveszítette valamelyik szülőjét, ami 50%-ra csökkentette esélyeit a helyzetből való kilábaláshoz. Már nem létezik a háttérbiztonsága, a családi, szülői fészek.
Később saját párkapcsolatában is megjelenik a kétely, bizonytalanság. Tény, hogy gyermekek gyógyításával és beilleszkedési problémákkal foglalkozó szakemberek meglehetősen gyakran találkoznak elvált szülők gyermekeivel, észrevehetően gyakrabban, mint a teljes családban nevelkedőkkel.
Hosszú távú hatásnak a válás után kialakuló új családszerkezet hatását értjük, melyek igen sokféle változást gyakorolnak a gyermek személyiségének alakulására.
Önbizalom
Ha önmagunk értékeivel nem vagyunk tisztában, annak számos oka lehet.
Következmények: féltékenység és állandó félelem a párunk elvesztésétől, rossz munkahelyi pozíció és rossz önérvényesítés. Vagyis az élet egész területére kihat, ha az ember elégedetlen önmagával.
Szakember segítségével feltárható, hogyan alakult ki az elégedetlenség érzése, milyen életszakaszban éreztük először. Kialakítható egy reális énkép.